همه چیز درباره ساخت خانه چوبی

همه چیز درباره ساخت خانه چوبی

امروزه اکثر مردم با دیدن خانه های چوبی در فضاهایی مثل شبکه های اجتماعی، سایت و بنگاه های تبلیغاتی، به ساخت خانه چوبی بسیار علاقه مند هستند. زیرا ساخت خانه چوبی در مقایسه با خانه های طراحی به کمک آجر، بتن و فولاد، از نظر اقتصادی، بسیار به صرفه تر هستند. طراحی و ساخت خانه های چوبی، به دلیل استفاده از ماده ی آرامش بخش، طبیعی و ارگانیک چوب، دوستدار محیط زیست هستند. به همین دلیل، طراحی و ساخت خانه چوبی رویایی در میان علاقمندان به صنعت پرکاربرد چوب، بسیار مطرح می‌باشد. اگر قصد ساخت خانه چوبی را دارید، ولی هیچ گونه اطلاعات کافی و کاملی در خصوص آن ندارید، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

ساخت خانه چوبی با کیفیت

امروزه تعداد زیادی از افراد به ساخت خانه چوبی با کیفیت، بسیار مشتاق اند. زیرا چوب، حس آرامش در فضای منزل، به ارمغان می آورد. همچنین این ویژگی چوب، روحیه ی ساکنین آن‌را نیز مثبت‌تر و بهتر می‌کند. چوب‌های مورد استفاده در ساخت خانه های چوبی، تنوع جنس و رنگ بسیاری دارند. به همین دلیل امروزه مهندسان سازنده خانه های چوبی از چوب‌های مرغوب در ساخت خانه چوبی باکیفیت، در طراحی های گوناگون و لوکس استفاده می‌کنند.

مزایای ساخت خانه چوبی

یکی از محبوب‌ترین متریال ها در ساخت خانه چوبی، چوب می‌باشد. ساخت خانه چوبی، مزایای بی‌شماری دارد که در این مقاله، تعدادی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها بررسی می‌شود.

دوستدار محیط زیست و طبیعت

در ساخت این نوع خانه ها، از مصالح شیمیایی و متریال هایی که مقدار کربن دی اکسید هوا را افزایش می دهند، استفاده نمی‌شود. همچنین باقی مانده مصالح و ضایعات چوب نیز قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند. به همین دلیل تمامی خانه های چوبی، دوستدار محیط زیست اند.

هزینه ی مناسب

مزیت دیگر این نوع خانه ها، ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن هزینه ی ساخت آن‌ها است. البته بسیاری از مردم گمان می‌کنند که ساخت خانه چوبی، پروژه ای بسیار پرهزینه است. اما بهتر است در نظر داشته باشید که هزینه ی این نوع ساختمان‌ها با بناهای بتونی و فولادی، تقریبا برابر است.

سبکتر بودن

وزن نهایی خانه های چوبی در مقایسه با ساختمان‌های فولادی و بتونی، بسیار کمتر می‌باشد. زیرا مصالح چوبی نسبت به مصالح فولادی و بتونی، بسیار سبک‌ترند و کار نقل و انتقال آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر است.

مقاومت دربرابر آتش

تمامی چوب‌های مورد استفاده در ساخت خانه های چوبی باید در کارخانه های ویژه، فرآوری شوند. به طوری که متخصصان در این فراوری، چوب‌های مورد استفاده در ساخت انواع خانه های چوبی را با مواد ضد آتش و نسوز کاور می‌کنند. تا این خانه ها ضد حریق شوند. البته باید برای ضد حریق بودن، از لایه ی محافظ تخته گچی در پوشش دهی به تمامی سطوح سقف و دیوارهای خانه چوبی استفاده کرد.

مقاومت دربرابر زلزله

بهتر است بدانید که هیچ بنایی به طور کامل دربرابر زلزله در امان نیست. اما اگر در ساخت ساختمان‌ها، به طور ویژه از نکات فنی و مهندسی استفاده شود، در هنگام وقوع زلزله شدید، ساکنین آن، فرصت کافی برای فرار از خانه دارند. به‌ دلیل‌ استفاده از متریال های سبک در ساخت خانه چوبی، این سازه ها مقاومت بالایی دربرابر زلزله دارند و میزان آسیب دیدگی آن‌ها نیز در زمان وقوع این گونه حوادث، کمتر است.

مقاومت دربرابر آب

چوب خام در شرایط طبیعی، کاملا نفوذپذیر و متخلخل است. به همین دلیل، تمامی الوارهای چوبی مورد استفاده در ساخت خانه چوبی، به وسیله ی بخار آب و گرما، آن هم توسط کارخانه های مخصوص این کار، فرآوری می‌شوند. این فرایند، به تمامی چوب‌ها، خاصیت ضد آب بودن می‌بخشد و آن‌ها را دربرابر رطوبت مقاوم می‌کند. غالبا به چنین چوب‌هایی، چوب ترموود گفته می‌شود. از چوب ترموود در ساخت کف‌پوش‌ها، ایوان و عرشه خانه های چوبی استفاده می‌شود.

تعمیرات راحت‌تر

یکی از موادی که دربرابر فرایندهای اکسیداسیون، مقاومت بالایی دارد، چوب است. چوب‌ها دوام بیشتری دارند. زیرا بر خلاف فلزاتی مثل فولاد و آهن، زنگ نمی زنند. همین عامل باعث می‌شود که خانه های جوبی، به مرمت و تعمیرات کمتری نیاز داشته باشند و هزینه های نگهداری آن‌ها نیز پایین‌تر باشد.

نارسانا بودن

چوب‌ها دربرابر جریانات الکتریسته، کاملا نارسانا هستند. به همین دلیل تمامی خانه های چوبی در حوادثی مانند اتصالی سیم‌های برقی و رعد و برق، به طور کامل عایق و نارسانا می‌باشند.

سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف

یکی از مهم‌ترین مزایای این سازه ها، سازگاری آن‌ها با شرایط اقلیمی مختلف است. می‌توان از خانه های چوبی در مناطق مرطوب شمال کشور، مناطق کوهستانی و برف خیز و ناحیه های گرم و خشک جنوب کشور استفاده کرد.

معایب ساخت خانه چوبی

ساخت خانه های چوبی، معایب و محدودیت‌هایی دارد. باید بدانید که ساخت این سازه ها، به نیروها و متخصصان این حوزه نیازمند است و نمی‌توان پروژه ساخت آن‌ها را به کارگران ساختمانی و عادی که تنها با مصالح فولادی و بتونی کار کرده اند، واگذار کرد. همچنین تعداد طبقات این سازه ها، برخلاف ساختمان‌های بتونی و فولادی، دارای محدودیت می‌باشد و نمی‌توان یک خانه چوبی چند طبقه را بنا نمود. اما به طور کلی، حداکثر تعداد طبقات خانه های جوبی تا ۳ طبقه است.‌

 

ساخت خانه چوبی ارزان

عوامل مهم و متعددی در ساخت خانه چوبی ارزان، تاثیر گذار است. اولین عامل، نوع نقشه و پلان ساختمان است. نقشه و پلان ساختمان شامل متراژ ساختمان، تعداد طبقات و اتاق‌های آن، قطر و ارتفاع دیوارها، سرویس‌های بهداشتی و غیره می‌شود. عامل دوم محل بنای خانه چوبی است. میزان دسترسی به امکانات و مراکز اقتصادی، اداری و دسترسی سریع به کارگر بومی، می‌تواند قیمت نهایی ساخت خانه چوبی را تحت تاثیر دهد. عامل سوم، نوع امکانات داخلی به کار رفته در ساخت ساختمان چوبی است. به گونه ای که هرچه قدر امکانات داخلی خانه های چوبی، بالاتر و مرغوبتر باشند، قیمت آن نیز بیشتر است.

این روزها مراکز گوناگونی در زمینه ی طراحی و ساخت انواع خانه های چوبی فعالیت می‌کنند. به طوری که یکی از باتجربه ترین آن‌ها، گروه مهندسی آرتمن پاسارگاد می‌باشد. مهندسان و متخصصان سازنده انواع خانه های چوبی در این مرکز، تمامی نکات بنیادی و خاص را در ساخت این ساختمان‌ها رعایت می‌کنند. بهتر است بدانید که تمامی خانه های چوبی ساخته شده توسط گروه مهندسی آرتمن پاسارگاد، از استاندارد و امنیت بالایی برخوردارند. زیرا این خانه ها، تمامی سیستم‌های اعلام حریق را دارا هستند. همچنین تمامی این سازها، از برق کشی استاندارد و اصولی، بهره مند می‌باشند. مهندسان این گروه، تمامی اصول فیزیکی ساختمان را به درستی پیاده سازی می‌کنند. به همین دلیل، دریافت جواز ساخت خانه های چوبی ساخته شده به کمک این گروه، پروژه ای ساده است و در زمانی کوتاه تر انجام می‌گیرد. شما می‌توانید برای انجام سفارش، طراحی و ساخت انواع خانه های چوبی توسط این شرکت، به سایت‌های http://wooden-villa.com  و https://artmenwoodenvilla.com  مراجعه نمایید.

Leave a Comment