خانه پیش ساخته

خانه پیش ساخته: تعریف، انواع و نحوه ساخت

خانه پیش ساخته باعث ایجاد انقلابی در صنعت ساخت و ساز ساختمان شده اند. به که به نظر می رسد ساخت و ساز سنتی به انتهای خود رسیده است و خانه های پیش ساخته قرار است صنعت ساختمان سازی را متحول کند..
جذابیت خانه های پیش ساخته چیزی فراتر از احساس جدید و عجیب و غریب ساخت ساختمان است. خانه پیش ساخته از همان مصالح استفاده می کند و با همان کدها و استانداردهای ساخت و ساز سنتی طراحی شده است، اما تقریبا با نیمی از زمان و هزینه های به مراتب پایین تر از ساخت و ساز سنتی آماده می شود.
با در نظر گرفتن تمام مزایای خانه های پیش ساخته، لازم دانستیم تا شما عزیزان را با انواع مختلف خانه های پیش ساخته و نحوه ساخت هر کدام آشنا کنیم.

پیش ساخته چوبی
انواع خانه های پیش ساخته

در حالی که تمام سازه های پیش ساخته شامل روندی است که ساختمان عمدتا در خارج از سایت و تحت شرایط کارخانه ساخته می شود، اما آنها از نظر هدف متفاوت هستند.
برای این منظور، دو نوع اساسی خانه پیش ساخته وجود دارد:
• ساختمانهای قابل جابجایی (BR)
• ساختمان های دائمی (PMC)

ساختمان قابل جابجایی

بیشتر شهرتی که ساختمانهای پیش ساخته به عنوان ساختمانهای موقتی دارند، از ساختمانهای قابل جابجایی ناشی می شود. آنها ماژول های ساختمانی به طور جزئی یا کاملاً مونتاژ شده هستند که برای استفاده های متعدد طراحی شده اند.
این بدان معنی است که می توان از آنها در یک مکان استفاده کرد، سپس از آنجا خارج و در صورت لزوم در جای دیگر استفاده کرد. ماژولهایی از این دست شامل دفاتر کارگاههای ساختمانی، کلینیکهای پزشکی، مراکز فروش و تقریباً هر نوع ساختمانی است که نیاز فضایی به فضایی موقت دارد.
این که این ساختمانها قابل جابجایی هستند به این معنی نیست که “ارزان” یا “ضعیف” هستند. آنها به همان اندازه ساختمانهایی که در محل احداث شده اند محکم هستند؛ اما مزایای تحویل سریع، جابجایی آسان و انعطاف پذیری فوق العاده را به همراه دارند.

مطالعه بیشتر: ده حقیقت که باید در مورد خانه های چوبی باید بدانیم؟

ساخت مدولار دائمی

ساخت مدولار دائمی (PMC ) مرحله بعدی توسعه ساخت مدولار را تشکیل می دهد. با PMC است که ساخت مدولار اکنون فضای ساخت و ساز سنتی را به چالش می کشد.
برخلاف ساختمانهای قابل جابجایی ، PMC شامل ایجاد یک ساختمان مدولار ابتکاری است که برای ماندن در یک سایت است. این ساخت و ساز پایدار را با استفاده از روشی ارائه می دهد که شامل پیش ساخته ساختمان ها در ماژول های قابل تحویل است.
به همین ترتیب، PMC استفاده از ماژول ها را برای ساخت یک پروژه ساختمانی ماژول به ماژول امکان پذیر می کند. وقتی کار ساخت به پایان رسید، نتیجه کار دقیقاً مانند هر خانه یا دفتر دیگری در خیابان به نظر می رسد.

چه مصالحی در ساختمان های پیش ساخته استفاده می شود؟

در ساخت مدولار دو نوع عمده قاب وجود دارد. به جای آجر و ملات، در ساختمانهای پیش ساخته از ساختاری استاندارد از چوب ساخته شده از الوار(پیش ساخته چوبی) یا فولاد و بتن استفاده می شود. هر دو کاربرد منحصر به فرد خود را دارند ، گرچه فولاد و بتن عموماً مقاوم تر و کمتر قابل اشتعال هستند.

روند ساخت خانه پیش ساخته

روند ساخت پیش ساخته از برخی جهات به ساخت و ساز سنتی شبیه است اما در برخی دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است. این فرایند شامل موارد زیر است:

مرحله 1: طراحی و مهندسی

تمام ساختمان ها با تجسم سازی شروع می شوند و ساخت پیش ساخته تفاوتی ندارد. در این مرحله، بسیاری از برنامه ریزی ها و طراحی ها ادامه می یابد ، مشتری و پیمان کار در کنار هم قرار می گیرند.
انعطاف پذیری و نوآوری ساختمانهای پیش ساخته را می توان به بهترین وجه در این مرحله ارزیابی کرد. به این دلیل که کل ساختمان از نظر نمای بیرونی و همچنین دکوراسیون داخلی بسیار منعطف است.

مرحله 2: تأیید طراحی

در مرحله دوم، کلیه مجوزها و تأییدیه های طراحی مناسب جستجو و اخذ می شود.

مرحله 3: آماده سازی پی

پس از اطمینان از تأییدیه های لازم مرحله بعدی شامل آماده سازی پایه سایت است. البته این کار باید در محل انجام شود، زیرا ماژول ها برای نشستن به یک پایه محکم نیاز دارند.
دو نوع پایه وجود دارد که به طور کلی در این موارد استفاده می شود.
فونداسیون on-grade معمولاً برای PMC استفاده می شود. با ریختن پی در اطراف محیط ساختمان پیشنهادی ایجاد می شود. درست مانند ساخت و ساز سنتی ، یک زیرزمین نیز از این طریق ایجاد می شود. با این حال ، تفاوت در این است که مقداری آماده سازی برای نصب ماژول ها هنگام شروع انجام می شود.
پایه ساخته شده را می توان برای ساختمانهای موقت یا PMC استفاده کرد. این پایه از بلوک های بتونی استفاده می کند. این نیازمند یک طرح است که نشان می دهد بلوک ها را در کجا قرار داده و هر کدام از آنها چه مقدار بار را تحمل می کنند.
فعالیتهایی که طی آماده سازی بنیاد انجام خواهد شد شامل موارد زیر است:
• حفاری
• درجه بندی
• زه کشی سایت
• ساخت پی
• نصب تجهیزات

مرحله 4: ساخت ماژول ها در کارخانه

اکنون ، این جایی است که ساخت و ساز مدولار به طور کلی از ساخت و ساز سنتی منحرف می شود. در همان زمان که آماده سازی پایه در محل ساخت و ساز در حال انجام است ، ساخت ماژول های ساختمان در کارخانه آغاز می شود.
در طی این مرحله، ماژولهای جداگانه ساختمان با استفاده از فرایند خط مونتاژ در یک کارخانه کنترل شده ساخته می شوند. با استفاده از فرایند خط مونتاژ ، هر تیم مهندس می تواند فقط در یک قسمت از فرآیند تخصص داشته باشد ، به این معنی که هر ماژول می تواند به سرعت تکمیل شود.
روند کار معمولاً با ساخت قاب ماژول آغاز می شود و به پایان داخلی و خارجی می رسد. بنابراین ، آنچه در پایان روند کار خواهید داشت، بخشی از ساختمان است که بیش از 95٪ پیشرفت داشته و تقریباً آماده انتقال به آن است.
فعالیتهایی که در این مرحله انجام خواهد شد شامل موارد زیر است:
• قاب و کف
• چسباندن دیوارها
• نصب سقف
• لوله کشی ، برق و کف
• پایان داخلی و خارجی

 

مطالعه بیشتر: مزایای ساخت خانه چوبی

مرحله 5: حمل و نقل ماژول ها به سایت

به محض اتمام پایه و تمام مراحل آماده سازی در محل، حمل و نقل ماژول ها به سایت آغاز می شود. حمل و نقل ماژول ها به طور کلی با استفاده از وسایل نقلیه سنگین و جرثقیل انجام می شود.

تحویل ماژول ها معمولاً به روشی انجام می شود که اطمینان حاصل کند مونتاژ نهایی روان و کارآمد است. به همین ترتیب، ماژول ها به ترتیب نصب شده حمل می شوند. بنابراین کار بلافاصله شروع می شود.

مرحله 6: نصب

نصب ماژول ها با استفاده از جرثقیل هایی انجام می شود که ماژول های جداگانه را بلند می کند و آنها را بر روی پایه آماده قرار می دهد. در نصب، هر ماژول به گونه ای طراحی شده است که کاملاً متناسب با مدل بعدی باشد.
هنگامی که هر ماژول روی پایه قرار گرفت، اجزای منفرد بهم پیوسته می شوند. اتصالات تاسیساتی برقرار خواهد شد، سطح داخلی آن صاف شده و لوازم جانبی خارجی مانند عرشه، رمپ یا پله اضافه می شود. نصب به این ترتیب، ماژول به ماژول ادامه خواهد یافت تا زمانی که کل خانه پیش ساخته کامل شود.

مرحله 7: ترمیم سایت

پس از پایان نصب، ساختمان شما عملاً آماده است. تنها چیزی که باقی می ماند مرمت سایت ساختمان است. بنابراین، در این مرحله، سایت بازیابی می شود. در صورت وجود هرگونه بتن ، آسفالت یا محوطه سازی که در حین ساخت و ساز بهم خورده باشد، همه تعمیر می شوند.
در این مقاله تمام مراحل ساخت خانه پیش ساخته چوبی را شرح دادیم. امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خانه پیش ساخته اینجا کلیک کنید.

Leave a Comment