10 ویژگی خانه های چوبی

ده حقیقت که باید درباره خانه های چوبی بدانید

زندگی در یک کابین یا کلبه چوبی قابل سکونت، تجربه ایست که به سختی میتواند با سایر انواع زندگی برابری کند.این خانه های چوبی بهترین راه برای آرامش و لذت بردن از یک زندگی شاد و سالم است.

کابین های چوبی قابل سکونت ارائه کننده یک زندگی آرام و ملایم است و یک راه فرار از ناآرامی، سر و صدا و شلوغی شهرها است. خانه پیش ساخته چوبی در مکانهای طبیعی قرار گرفته اند و نتیجه زندگی در این خانه ها، سلامتی و آرامش دهنی است. چوب، به خودی خود خواصی دارد که برای بشر سودمند است. در این مقاله این خواص را بررسی میکنیم.

عایق طبیعی

چوب یک عایق طبیعی است؛ این بدان معناست که کسانی که در کابین چوبی قابل سکونت زندگی میکنند، در مقابل شرایط جوی مختلف ایمن هستند. حتی اگر در زمستان هوای خارج بسیار سرد باشد، دمای داخلی در کابین چوبی قابل سکونت در یک سطح یکنواخت باقی می ماند.
تغییرات ناگهانی در دما اثر چندانی بر روی دما در داخل ساختمان چوبی ندارد. در مقابل، دمای داخلی سازه های بتنی، بی درنگ در پی تغییرات خارجی هوا دچار نوسان می شود.
این ویژگی یک خانه چوبی را به یک خانه ایده آل و دنج برای زندگی تبدیل می کند.

انسجام چوب در تغییرات آب وهوا

چوب از لحاظ گرمایی سودمند است. سایر مصالح به کار رفته در ساخت و ساز مانند بتن، سیمان و فلزات بر اثر افزایش یا کاهش حرارت متاثر می شوند. بیشتر این مصالح که به طور کلی در ساخت و ساز ساختمان استفاده میشود هنگام افزایش دما منبسط میشوند.
این باعث میشود که پیوستگی سازه دچار صدمه دیدگی شود. اما چوب حتی در حرارت شدید منبسط نمی شود. همچنین هنگامی که دما بسیار پایین است، چوب متاثر نمی شود. این باعث انسجام سازه میشود. بنابراین کابین های چوبی طول عمر بیشتر دارند و در برابر تغیرات حرارت صدمه کمتری متحمل می شوند.

انسجام چوب در برابر تغییرات آب و هوایی
عایق صوتی

بسیاری از آلات موسیقی از چوب ساخته میشوند. این بدلیل خواص صوتی چوب میباشد. همچنین این دلیل برپایی کنسرت های موسیقی در سالنهایی است که دیوارهای آن از چوب ساخته شده است. چوب صدا را جذب میکند که باعث اغتشاش و بازتاب کمتری میشود.

ویلا چوبی قابل سکونت نیز از خواص مشابه چوب بهره میبرند. صدای کمتری در درون سازه وجود دارد و این ساختمان هاو کلبه  هایی چوبی محیطی ساکت و آرامی ایجاد میکنند. همچنین، اگر شما مایلید موسیقی بنوازید، خاصیت عایق صوتی از طرف چوب همراه با محیطی زیبا و بی سر وصدا در یک خانه چوبی یک محیط رویایی را خلق می کند.

صرفه جویی در مصرف انرژِی

ساختمانهای چوبی به طور قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی بهینه هستند. به خاطر خواص طبیعی عایقی خود، سازه های چوبی مانند خانه های چوبی نیاز کمتری به استفاده از تجهیزات کنترل دما دارند. در طی زمستان داخل خانه گرم تر و در تابستان ، دمای داخلی نسبتا مطبوع است. این مسئله وابستگی به تجهیزات با مصرف انرژی بالا مانند بخاری، پکیج یا تهویه کننده های هوا را کاهش میدهد.

مقاومت در برابر الکتریسیته

چوب در برابر الکتریسیته مقاوم است که این ویژگی خانه پیش ساخته را انتخاب امن تری در مقایسه با سایر انواع سازه ها میگرداند. احتمال روی دادن آتش سوزی بسیار کمتری به خاطر اتصال کوتاه در اینجا وجود دارد.خانه های چوبی در نزدیکی جنگل قرار گرفته اند، احتمال آتش گرفتن آنها هنگام بارندگی بیشتر است.

زیبایی

یک خانه چوبی از نظر زیبایی بسیار رضایتمند تر از هر گونه ساختمان دیگری است. شکل های طبیعی الوارهای سازنده خانه چوبی، جذاب و زیبا است. این ساختمانهای چوبی از نظر بصری، جذاب و خوش نما هستند.
این زیبایی خانه های چوبی ، زندگی را آرامش بخش، راحت و دنج کرده است. همچنین، استفاده از اثاثیه مختلف چوبی و انتخابهای دکور که با کابین های چوبی قابل سکونت هماهنگ میشود، زیبایی شناسی و زیبایی طبیعی آنها را ارتقاء داده است.

سازگاری خانه های چوبی با محیط زیست
سازگاری بیشتر با محیط زیست

به دلیل مصرف انرژی پایین خانه های چوبی، کربن کمتری منتشر میکنند. این ساختمانهای چوبی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. کسانی که نسبت به آثار نشر کربن و اثرات متقابل آن بر محیط نگران هستند، میتوانند ویلای چوبی قابل سکونت را برای محل اسکان خود انتخاب کنند.
این سازه های چوبی، همچنین به دلیل مصالح مناسب استفاده شده در ساخت و ساز کمک شایانی به نگهداری امن و تمیز نگه داشتن محیط زیست میکنند. این مشخصات خانه  های چوبی قابل سکونت، به بالا بردن سظح سلامت فیزیکی و ذهنی ساکنان آن کمک میکنند.

سکونت گاه طبیعی

خانه های پیش ساخته چوبی قابل سکونت دور از شلوغی ها ساخته میشوند.اینها به طور معمول در مناطق روستایی یا نزدیک جنگل ها واقع شده اند. بنابر این این سازه های چوبی شامل یک نوع سکونت گاه طبیعی هستند. به دلیل نزدیکی با طبیعت، کابین های چوبی قابل سکونت به طور قابل توجهی برای سلامتی کسانی که در آنها زندگی میکنند، سودمند هستند.
این سازه ها دور از سرو صدا و شلوغی مناطق شهری هستند و این آنها را مکان کاملا آرام و رویایی برای زندگی تبدیل کرده است. همچنین، این کابین ها منبع سرشاری از هوای تازه و آزاد میباشد.

وزن سبک

ویلا های چوبی قابل سکونت از الوار های چوبی ساخته شده اند که وزن سبکی دارند. بنابراین، آنها برای ساخت سازه آسانتر است. حمل الوارهای چوبی به محل ساخت خانه چوبی مناسبتر هستند. همچنین حمل و نقل را آسان میکند و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است.

ساختن این چنین ساختمانهای چوبی در مقایسه با ساختمانهای بتنی آسانتر و زیباتر است. حتی در مواقعی که هر گونه صدماتی به مصالح چوبی وارد میشود، تعویض قطعات چوبی به مراتب راحتر و آسانتر است. همچنین میتواند به محل ساخت خانه چوبی حمل شود.

مقاومت در برابر اکسید شدن

چوب دارای خاصیت مقاومت در برابر اکسیداسیون است. اکسیداسیون دلیل زنگ زدگی و صدمات متعاقب در فلزات است. اما، چوب در برابر هر گونه زنگ زدگی مقاوم است و عمر طولانی تری به ساختمان میدهد. بنابراین یک خانه چوبی قابل سکونت با خوردگی و ساییدگی کمتری روبرو میشود.
خانه های پیش ساخته نظیر کلبه چوبی به دلیل خواص ذاتی ذکر شده در این مقاله، مکان مناسبی برای زندگی میباشند. این سازه ها در برابر هوا و سایر عناصر طبیعی دارای قابلیت انعطاف بیشتر و عمر طولانی تر، صرفه جوی در مصرف انرژی، هزینه مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست هستند. یک خانه چوبی قابل سکونت بهترین مکان برای زندگی توام با آرامش، خوشحالی و سلامتی میباشد.

 

مطالعه بیشتر :

مزایای ساخت خانه چوبی

مقایسه خانه چوبی و سنگی

نحوه رنگ آمیزی خانه چوبی

Leave a Comment